* “Printesa de Cleves” – Catharsis prin psihodrama

Inscris de Iolanda Covaci, pentru Spitalul din Timisoara, Categoria: Teatru

Numele meu este Iolanda Covaci, sunt actrita (Teatrul Evreiesc, Teatrul Bulandra, Teatrul Mic, Bucuresti) si studenta la psihologie. Proiectul pe care vreau sa-l propun este bazat pe un proiect deja realizat si care a castigat concursul de rezidente al Institutului Culural Roman la Paris in iunie 2012. Este vorba despre dramatizarea si punerea in scena a primului roman psihologic, “Printesa de Cleves” de Madame Lafayette, sub forma unei sedinte de psihodrama. Protagonistul, ales dintre toti cei prezenti, respectiv printesa de Cleves, este invitata de catre Jacob Moreno sa dezvaluie blocajul emotional cu care se confrunta, recreand momente din viata ei, imaginand conversatii ce nu au avut loc vreodata, prin mijloace specifice psihodramei. Temele prezente sunt: sentimentul de vinovatie, relatiile mama-fiica si sot-sotie, moartea, dreptul la fericire, acceptarea conditiei de om-imperfectiunea si impacarea cu sine. Mijloacele prin care sunt prezentate acestea sunt: teatru, psihoterapie, muzica, dans. Odata cu protagonista, publicul (pacientii) experimenteaza catharsisul eliberator. In urma scolii de vara de psihodrama de la Paltinis la care am participat si eu, as vrea sa mai adaug o introducere si o incheiere piesei de teatru. Introducerea consta in niste exercitii de warm-up cu toti cei prezenti. Pacientii isi vor spune fiecare numele si o poveste legata de numele lor. Apoi vor primi niste tricouri albe. Pe spatele tricoului fiecare va desena ceva ce simbolizeaza starea lor de spirit inainte de a viziona spectacolul si ii vor da un nume desenului. Drept incheiere, vom face sharing, in care fiecare pacient va fi invitat sa dea un feedback, sa spuna in ce fel ce a vazut, trait, se potriveste cu o situatie din viata lui. Apoi fiecare va fi invitat sa deseneze pe fata tricoului ceva ce simbolizeaza starea lui de spirit actuala, dupa experienta psihodramatica, si sa ii dea un nume. Fiecare pacient va impartasi cu ceilalti continutul tricoului sau, fata/verso. Pacientii, de asemenea, vor participa activ in timpul spectacolului ca euri auxiliare (majoritatea personajelor sunt in pat sau pe o banca, asa ca nu vor fi nevoiti sa se ridice). Piesa are si accente comice ce reies din confruntarea intre cele doua epoci (sec 16-Printesa si sec 20-Moreno), terapia prin ras fiind eficienta in orice situatie. Faptul ca aceasta confruntare este posibila, precum si faptul ca actiunea se petrece la Paris ajuta la creearea unui spatiu magic, suprarealist, unde totul este posibil, astfel pacientii uitand ca se afla intr-un spital pentru 1 ora/ 1 ora 30 min cat va dura proiectul.
Spitalul ales este cel din Timisoara deoarece cuprinde multiple sectii, precum diabetul, cardiologia si maternitatea, insa de fapt proiectul e valabil in orice spital. Alfred Adler afirma ca intre psihic si fizic exista o legatura sistemica. De ex., persoanele care sunt foarte exigente cu ele insele vor dezvolta boli de inima, cele care nu s-au simtit destul de iubite in copilarie sunt predispuse la diabet. De multe ori, cauza bolii este de natura psihologica, iar afectiunea respectiva nu poate fi tratata cu medicamente, ci doar prin eliminarea cauzei care a declansat-o si intretinut-o. Solutia ar fi ca omul sa spuna ce gandeste, sa nu-si reprime furia, sa inteleaga ca nu poate controla totul in viata, sa se iubeasca pe sine pentru a putea trai in liniste si echilibru, sa-i ierte pe ceilalti si pe sine insusi si sa mearga mai departe. Acestea sunt lucruri pe care printesa de Cleves le descopera cu ajutorul lui Moreno si, impreuna cu ea, toti pacientii prezenti.

“Folosirea personajelor din ‘Printesa de Cleves’ pentru a prezenta probleme psihologice si emotionale ce apar in relatiile interumane pot ajuta intr-adevar spectatorii sa-si elucideze propriile lor zbateri interioare. Jocul actoricesc – simplu, eficient si amuzant – pune in valoare in mod special tehnicile de NLP si psihodrama si procedurile de vindecare a unor blocaje psihologice des intalnite.” (Luc Mouillere – Institutul Francez de NLP, Paris)

Bugetul va fi folosit astfel:
Transport, cazare, diurna : 800 E
Repetitii: 500 E
Tricouri, carioci, etc. : 1000 E
Recuzita pentru spectacol: 500 E
Cheltuieli neprevazute: 200 E

Va multumesc!