Învinge monstrul!

Inscris de Adriana Sîrbu, pentru Spitalul din Cluj, Categoria: Handcraft

Aplicant:

Asociația ROI derulează proiecte cu caracter cultural, artistic și educativ menite să integreze arta în viața cotidiană prin ateliere de creație, expoziții și workshop-uri, promovarea artiștilor și valorilor autentice. În acest scop, am pus bazele Centrului de creativitate ROI (www.aroi.ro), organizăm tururile Art in Bucharest (http://artinbucharest.com/) și am finalizat recent proiectul intercultural Art for Youth (http://www.facebook.com/media/set/?set=a.288578951249835.65145.139199779521087&type=1).

Proiectul „Învinge monstrul!” se va desfășura pe parcursul a 10 zile cu ajutorul artistului plastic și educator de educație non-formală Elena Lupu și a unui psihoterapeut. Elena este absolventă a Universităţii Naţionale de Artă, secţia Pictură, la clasa Petru Lucaci, Licenţiată a Universităţii Naţionale de Arte Plastice şi Decorative, Bucureşti, 1998. A organizat numeroase expoziţii personale anuale de pictură în ţară şi în străinătate și a participat la expoziţii de grup, pictură şi fotografie. Dintre publicațiile ei putem menționa albumul personal de pictură – “Arborele Lumii” lansat în 2000 și “Enciclopedia artiştilor români contemporani”, vol V, Arc, 2000.

Pe lângă activitatea artistică, Elena organizează pentru copii ateliere de terapie prin artă, cursuri de pictură, mozaic, modelaj în lut, artă dramatică și tabere în natură.

Grup țintă:

15 copii internați în secția de ortopedie-recuperare a spitalului “Clinic de recuperare Cluj-Napoca”.

Scopul proiectului:

Îmbunătățirea stării emoționale a pacientului și a capacității de a-și controla corpul prin exprimarea prin artă a sentimentelor și psihoterapie pentru a schimba conversația despre statutul de “bolnav”.

Descriere:

Proiectul este structurat ca o poveste în care copiii sunt eroii principali și încearcă să învingă provocările noului lor statut, cel de bolnav. În această aventură au de învins personajele negative, după care pot căpăta puteri magice: trucuri prin care își pot folosi corpul mai bine; apar ajutoare noi în viața lor – părinți cu puteri magice de a învinge boala/medici și asistente care dețin arme interesante prin care vindecă; camera de spital se transformă într-un tărâm fermecat unde totul îi sprijină să se simtă mai bine. Povestea pleacă de la premisa că boala aduce copilului o grămadă de provocări și de lecții, nu îngrădiri în dezvoltarea lor armonioasă. Astfel, schimbând perspectiva, copiii sunt ghidați să caute soluții, să lucreze în echipă, să folosească orice situație în avantajul lor.

Proiectul își propune să abordeze cele trei aspecte din viața copilului care sunt complet noi:
• Incapacitatea de a-și folosi corpul așa cum este obișnuit;
• Relația schimbată cu părinții, prietenii, profesorii și personajele noi care apar în viața lui;
• Ieșirea din zona lor de confort – schimbarea mediului și rutinei zilnice.

Etapele proiectului:

• Recrutarea participanților la studiu – discuții psihoterapeut copii/părinții;
• Informarea participanților despre etapele proiectului și beneficiile acestuia pentru ei;
• Evaluarea nevoilor reale ale copiilor și adaptarea programului pentru includerea acestora;
• Lansarea sesiunilor zilnice de terapie prin artă combinate cu discuții cu psihoterapeutul pentru evaluarea progreselor și ghidaj permanent;
• Evaluarea finală și structurarea concluziilor proiectului.

Structura sesiunilor de terapie:

1. Corpul meu este puternic. Nimic nu-l învinge.

• Cum mă folosesc de resursele existente? Cum mă reinventez?
Funcționez în mod egal cu oricare parte a corpului. Am nevoie doar să exersez pentru a realiza acest lucru. Ex: Exercitiu pentru bratul stâng: “squeggle” și “tactilopictură”. Exercitii pentru membrele inferioare: “amprentare” și “tactilopictura” folosind călcâiul sau toată talpa, latura din exterior a tălpii (pentru a realiza trasee liniare), degetul mare al membrului inferior (pentru obținerea unor rețele de puncte și linii). (2-3 ore)
• Îmi cunosc corpul – Descopăr în mine posibilități noi, resurse noi.
Ex: Atelier de desen/modelaj în plastilină/colaj
Resurse materiale: culori tempera, coli A4, coli A3, pensule de dimensiuni diferite, planse de dimensiuni mari (100/150), carioci, creioane colorate, creioane B 2,4,6, radiere, ascutitori, cartoane panzate, plastelina remodelatoare, foarfeci, sfoera de in, ebosoare, debosoare, aparat foto, cameră foto. Exercițiile se finalizează printr-un portofoliu printat pentru pacienți și pentru spital.
• Cum îmi creez un mecanism pentru a trece peste durere? Cum mă relaxez?

Exerciții de respirație/Yoga/Meditație
• Cum fac echipă cu alți bolnavi pentru a ne ajuta reciproc? Formarea unei echipe din bolnavii saloanelor/coechipier/empatie cu situatia celuilalt .
Jocuri de cunoaștere, “Eu sunt tu”. (2 -3 ore)
Pe un suport de hârtie de dimensiuni mari copiii sunt invitați să participe folosind membrele neafectate. (2 ore)
Echipe de cate 2 copii care sa lucreze pe un suport de carton panzat, ajutandu-se reciproc, suplinind lipsa utilitatii membrului afectat. (2-3 ore)
Echipe de cate 2-3 copii – Modelaj cu plastelina remodelatoare: exercitiu de modelaj in care copiii sunt incurajati sa se ajute reciproc pentru modelarea unor forme vegetale sau figurine animale. Amprentare pe placute de plastelina, basorelief. (2×2 ore).

2. Cine-i cu mine?

• De cât ajutor are nevoie copilul să se descurce? Cum îi pot fi alături copilului meu asa încât să-l sprijin, dar să nu-l fac dependent de mine?
Sesiune de discuții cu părinții: workshop demonstrativ cu scopul de a informa părinții despre detectarea nevoilor reale ale copiilor și modul în care li se poate răspunde. (2 ore)
• Care este rolul medicului în încrederea copilului? Cum îl îndrumă medicul tratament?
Realizarea unei scheme de tratament etapizat pus la indemana copilului pentru a-l pregăti pentru ceea ce urmează să se întample. (2 ore cu implicarea medicului de salon și a parinților).
Cum integrăm statutul de ”bolnav” în dezvoltarea unui copil? Cum schimb perspectiva asupra bolii?
Acomodarea cu membrul afectat să fie una lipsită de angoasă.

3. Am învins. Totul este colorat și luminos.

Recrearea mediului în care se simte în siguranță. Camera de spital – loc de joacă, un program în care să se includă elemente din rutina lui zilnică/cărți de la școală.
Camera care îl găzduiește pe perioada de spitalizare poate fi organizată astfel încât să se prezinte într-o formulă familiară.
Decorarea pereților cu lucrările realizate individual și împreună cu colegul/colegii de cameră. (2 ore)
Realizarea unui program schematic pentru teme, panotat în zona de lucru. (2 ore)

4. Înapoi acasă și felicitat pentru reușită.

• Reintegrarea lui în rutina zilnică – crearea unui program ce implică elemente din rutina lui zilnică/cum povestesc celorlați copii despre situația lor/cum se readaptează.
Întoarcerea acasă și implicarea copilului în rutina zilnică se va face progresiv. Acomodarea cu volumul de muncă este foarte importantă, de aceea se vor introduce treptat activitătile pe care le-a abandonat pe perioada spitalizării.
Lucrările pregătite în timpul cursurilor vor fi structurare într-un portofoliu, pe care copiii îl vor putea prezenta prietenilor sau la școală pentru a exemplifica experiența lor.

Rezultate:

Acest program este un proiect pilot la finalul căruia vor fi evaluate efectele printr-o discuție cu copiii, părinții și personalul medical. Pe baza concluziilor, se va schița un program structurat pe etape, exemplificat prin fotografii și printr-un documentar video, care să poată fi folosit și în cadrul altor spitale sau pentru alți pacienți.
a) 15 pacienți cu afecțiuni ortopedice își vor dezvolta abilitățile artistice și încrederea în capacitatea lor de a depăși efectele și simptomele bolii.
b) ateliere de pictură, colaj, modelaj, controlul durerii și relaxare.
c) redecorarea salonului cu lucrările obținute în timpul atelierelor.
d) un studiu de caz bazat pe rezultatele proiectului având drept materiale didactice fotografiile din cadrul atelierelor, mini-reportaj video, testimoniale ale părinților și copiilor, concluziilor organizatorilor.

Buget:

Transport, cazare, masa organizatori – 950 euro
Sesiuni de psihoterapie – 300 euro
Materiale didactice – 650 euro
Portofoliu (editare poze, aranjare in pagina, print) – 200 euro
Fotograf – 200 euro
Minireportaj – 300 euro
Comunicare media – 400 euro
Total: 3.000 euro