de unica folosinta.teatru aplicat

Inscris de Olivia Grecea, pentru Spitalul din Cluj, Categoria: Teatru

Proiectul îşi propune să contribuie la ameliorarea perioadei de internare a pacienţilor-copii, o categorie de pacienţi extrem de vulnerabilă, şi să le faciliteze reintegrarea în viaţa cotidiană după externare, prin transformarea experienţei din spital într-una mai puţin neplăcută, pe care ei o pot valoriza pozitiv. Procesul de lucru, folosit în teatrul aplicat, cu valenţe sociale şi terapeutice, presupune implicarea copiilor în crearea unui act artistic bazat pe experienţa lor directă, într-o formulă colectivă, care le stimulează creativitatea şi receptivitatea.

Etapele proiectului sunt :
• realizarea unui colectiv / echipă a proiectului, a unor exerciţii de cunoaştere şi de improvizaţie prin care participanţii învaţă să fie receptivi la opiniile celorlalţi, să lucreze împreună (exemplu : exerciţii de scriere şi de improvizaţie bazate pe procedeul dadaist cadavre exquis, în care fiecare continuă cu o propoziţie sau o situaţie fie o poveste, fie o poezie construită colectiv)
• documentare făcută individual de fiecare dintre copii, prin care fotografiază oamenii şi locurile din spital care le creează cele mai intense emoţii, scriu texte scurte despre experienţa de pacient, despre interacţiunea cu ceilalţi pacienţi şi cadrele medicale ; de asemenea, se va lucra şi în sens invers, pe baza indicaţiilor unuia dintre copii un altul va realiza fotografii sau scrie texte. Astfel, se va lucra atât cu expresia personală, individuală, cât şi cu sugestiile, indicaţiile primite din exterior.
• sesiuni de lucru colective, în care se analizează datele propuse de ceilalţi şi, prin brainstorming, se creează scheletul unui performance în care echipa artistică va fi formată din copii ; coordonatorul proiectului va facilita organizarea acestuia, însă forma, durata şi conţinutul performance-ului vor fi negociate / stabilite în colectiv, scopul fiind sensibilizarea copiilor la ceea ce e considerat important, valoros şi reprezentativ pentru perioada petrecută în spital de către un altul. Este important ca fiecare copil să simtă că are capacitatea de a lua decizii legate de rolul său în proiect şi de informaţiile pe care doreşte să le includă în produsul final.
• atât materialul video cu procesul de making of al performance-ului, documentarea foto făcută de copii şi performance-ul final vor fi transferate pe un DVD care, după terminarea proiectului, va ajunge la fiecare dintre pacienţii-copii participanţi, pentru a crea o finalitate palpabilă a proiectului, la care pot reveni ulterior

Bugetul proiectului va fi alocat pentru următoarele :
Cameră foto-video
developare, mărire printuri foto
realizarea costumelor şi decorului
n DVD-uri, câte unul pentru fiecare copil implicat în proiect

CV coordonator proiect
Curriculum Vitae Monica Olivia Grecea

 

Studii:
2011-2012 :
• Master în Studii de teatru (Master 2 Recherche en Études théâtrales), Université Paris III – Sorbonne Nouvelle, Paris

2008-2011 :
• Regie teatru, Facultatea de Teatru şi Televiziune, Universitatea Babeş-Bolyai, Cluj-Napoca

2005-2008:
• Teatrologie, Facultatea de Teatru şi Televiziune, Universitatea Babeş-Bolyai, Cluj-Napoca

Limbi Străine:
• engleză – nivel C1 (certificat Cambridge Advanced English, calificativ A)
• franceză – nivel C1 (certificat DALF)

Workshopuri:
• workshopuri de scriere dramatică susţinute de dramaturgii Małgorzata Sikorska-Miszczuk şi Esteve Soler, Festivalul Internaţional de Teatru Sibiu (9-15 iunie 2013)
• workshop de artă comunitară, 4th age community arts centre (8-17 aprilie 2013)
• workshop de creaţie performativă (devising processes) susţinut de Andrew Head (26-28 martie 2013)
• workshop de muzică scenic susţinut de Iosif Herţea (3-8 decembrie 2012)
• workshop de teatru documentar (David Schwartz, 17-21 noiembrie 2012)
• workshopuri de arta actorului (David Zinder, octombrie 2011), dramaturgia cotidianului (iulie 2006), analiza spectacolului (Patrice Pavis, 4 – 12 decembrie 2010), regie (David Esrig, octombrie 2007, Radu Alexandru Nica şi Anca Bradu, 25 octombrie – 5 noiembrie 2010), dramaturgia spectacolului (Rui Catalao, aprilie 2009), dans contemporan (Florin Fieroiu, 1 – 5 martie 2010), scenografie (Andu Dumitrescu, 25 octombrie – 5 noiembrie 2010), light design (Banyai Tamas, 25 octombrie – 5 noiembrie 2010), teatru video / multimedia (Collectif MxM, 7 – 13 noiembrie 2009)
• atelier-prezentare de teatru-forum la Teatrul Puck (februarie 2011)
• The Mouth, proiect multimedia în colaborare cu ITIN, Paris (mai 2008)
• festivalul Off Limits, Dortmund, Germany (august – septembrie 2007)
• bursă Leonardo da Vinci la artscenico, companie de artele spectacolului din Dortmund, Germania (aprilie – iulie 2007)

Experienţă profesională

• iunie 2011 : regia spectacolului Alergătorul de Mattias Andersson, Teatrul Naţional Timişoara

• aprilie 2011: regia spectacolului Şotron de Gabi Csutak, Teatru 74, Târgu-Mureş

• august 2010 : asistent regie la spectacolul Bosch. Grădina plăcerilor lumeşti, scenariul, regia şi coregrafia Marc Bogaerts, Teatrul Naţional Cluj

• mai – iunie 2010 : asistent regie la spectacolul Ultimul mesaj al cosmonautului către femeia pe care a iubit-o cândva în fosta Uniune Sovietică, regia Radu Afrim, Teatrul Naţional Cluj

• 2009 – prezent : staff al festivalului de film Comedy Cluj (coordonator al departamentului subtitrări)

• 2006 – 2011 : redactor Man.in.fest, trimestrial de artele spectacolului

Interese: muzică, film, artă contemporană

Nota: prima imagine atasata este reprezentativa pentru exercitiile folosite in primele etape ale proiectului, iar cea de-a doua prezinta o parte a participantilor la workshopul de arta comunitara in care artisti din mai multe domenii (teatru, fotografie, educatie) au lucrat cu seniori folosind exercitii de terapie prin arta.
Informatii despre proiectele coordonatorului pot fi gasite pe site-urile institutiilor sau evenimentelor respective. Experienta principala de teatru aplicat avut loc la workshopul de arta comunitara de la caminul Moses Rosen din Bucuresti.