* Create. Act. Enjoy

Inscris de Diana Buluga, pentru Spitalul din Cluj, Categoria: Teatru

1.Informații generale

Titlul proiectului: Create. Act. Enjoy
Tipul proiectului: creații artistice(spectacol de teatru, film) interactive
Perioada de implementare a proiectului: 1 septembrie – 1 octombrie 2012
Locația: Spitalul de Recuperare Cluj-Napoca
Persoane implicate în proiect: coordonatori: Cristian Pascariu(regizor de film), Diana Buluga(actor) participanți: Raluca Lupan(actor), Mihail Onaca(actor), Alexandra Felseghi(regizor de teatru), Alexandra Câmpean(studentă an terminal Medicină Generală).

2.Prezentarea proiectului

Introducere: Proiectul propus se încadrează în sfera artelor interactive, fiind caracterizat de creativitate, accesibilitate, deschidere, spontaneitate, inovativitate. Într-un spațiu neconvențional precum cel a Spitalului de Recuperare Cluj-Napoca, vom încerca să dăm pacienților rolul de creatori ale acestor proiecte artistice, echipa de actori și regizori facilitând acest lucru prin inducerea dorinței și a pasiunii pentru artă, prin explicarea modului de a pune lucrurile în practică, prin sprijinul permanent acordat realizării proiectului.

Concept: Pornind de la ideea că pacientul, pe durata internării sale, are nevoie de mai mult decât de un spectacol, dorim să îl implicăm cât mai mult, astfel încât la finalul proiectului să simtă că a contribuit la crearea operei artistice. Astfel, timpul petrecut în spital va trece mai ușor, în final pacientul având o poveste de suflet cu care să asocieze șederea lui în spital și pe care o va putea împărtăși ulterior.
Proiectul nostru își propune să implice atât pacieții cât și personalul medical(în limita timpului disponibil), ducând la realizarea unei armonii între cele două părți.
Perioada de documentare: Implementarea proiectului va debuta cu câteva zile de documentare. Astfel, echipa artistică va întrepinde acțiuni necesare cunoașterii pacienților, dar și a personalului medical:
-Discuții libere despre cine sunt, cu ce se ocupă, ce pasiuni au;
-Pentru pacienți: Discuții despre motivul pentru care sunt internați, pe ce durată, cum fac față situației;
-Pentru personalul medical: Discuții despre ceea ce presupune meseria de doctor, despre ce implică ea atât psihic, cât și emoțional;
-Introducere succintă în lumea teatrului și a filmului; Exercițiu de imaginație: Ce „rol” ți-ar plăcea să joci în acest univers? Actor, regizor, scenarist, cameraman, scenograf, costumier, machior, etc.
-Așteptările pe care le au de la acest proiect;

Rolul acestor zile de documentare este de a ne cunoaște și a ne obișnui unii cu ceilalți, iar mai presus de asta, dorința de a-i încuraja să participe cât mai activ, dorința de a-i face să se implice, transformându-i treptat, în participanți activi, desprinzându-i de rolul pasiv(de spectactor) în care se plasează de obicei persoanele care nu au interacționat până acum cu mediul artistic.

Teatru interactiv: Ne propunem să realizăm o înlănțuire de mini-spectacole în care pacienții vor propune scenariile, iar cu ajutorul unui specialist acestea vor dobândi o formă spectaculară. Apoi, ei vor putea opta pentru postul de actor, unde, împreună cu actorii profesioniști vor pune în scenă mini-spectacolele. Vom avea un decor cât mai simplu și vom folosi costume. Spectatorii(pacienți, personal medical, rude) vor putea decide firul epic al poveștii deoarece în diferite momente ale piesei vor exista două sau mai multe direcții ale firului epic. Astfel, spectatorii au un rol activ, fiind cei care decid live cum se va desfășura povestea. Am optat pentru varianta de mini-spectacole(10-15minute fiecare), pentru ca timpul lor de realizare să fie cât mai scurt, astfel încât orice pacient(indiferent de durata lui de spitalizare) să poată participa.

Film: Datorită numărului mare de pacienți, dorim să îi stimulăm și în producerea unui mediu destul de apropiat teatrului, respectiv filmul. Va fi un film realizat doar cu pacienți și personalul medical. Pacienții vor avea ocazia să realizeze un scenariu, să filmeze, să joace și să monteze un scurt metraj. Ei vor fi ajutați și susținuți de un regizor/scenarist pe tot parcursul producerii lui. Pacienții care sunt imobilizați la pat pot fi scenariști iar cei mai activi vor lucra la filmare și vor fi actori. Montajul fiind static, va putea fi realizat de către cei imobilizați la pat. Astfel toată lumea poate participa la proiect. Scurtmetrajul final poate fi proiectat în spital, într-un loc special amenajat, dar și în fiecare salon în parte. De asemenea, vor fi inscripţionate DVD-uri pe care fiecare participant îl va păstra.
Pe toată durata proiectului se va ține cont de lucrurile elementare care pot face și mai plăcut lucrul artistic: exerciții de actorie aplicate pentru toate tipurile de pacienți, în funcție de posibilitățile lor fizice(de imaginație, de mișcare, de relaxare, de dans, vizionări), prezența muzicii, prezența culorilor cu rol terapeutic: albastru(calm, pace, onestitate, relaxare, bunătate), verde(armonie, echilibru, natural, comunicare, sociabilitate, acceptare), galben(amuzament, creativitate, logică, distracție, plăcere).

3.Relevanța/Justificarea proiectului

Scopul proiectului este de a-i ajuta pe cei aflați în suferință să treacă mai ușor peste boală, să aducă alienare și să contribuie la o recuperare cât mai rapidă. Credem că arta poate fi terapeutică dacă este pusă în practică în favoarea ființei umane, dacă tot ceea ce presupune arta stimulează persoana în cauză.
Un alt punct important este facilitarea comunicării între pacienți și personalul medical. În funcție de perioada de spitalizare, între pacient și doctor se formează o legătură emoțională. Astfel, ei trebuie să se înțeleagă reciproc și să se asculte mai atent, pacienții putând oferi informații prețioase doctorilor. Crearea unui context potrivit îi va face să se exprime cât mai liber, sporind comunicarea.
Proiectul nu are limite de vârstă. Suntem conștienți că, de regulă, copiii/adolescenții sunt mai receptivi la astfel de propuneri artistice. Însă provocarea poate fi la fel de mare și pentru o persoană matură pe care o poți face să se întoarcă la lumea copilăriei și a jocului. În același timp, varietatea de „roluri” pe care le poți ocupa în acest proiect poate servi pe oricine, căci, cineva cu trac nu trebuie să apară pe scenă, ci poate realiza filmarea/montajul scurtmetrajului sau se poate ocupa de scenariu/costume/scenografie, contribuind la fel de mult la procesul artistic.

4.Buget

Închiriere echipament(cameră video, reflectoare, mixer sunet și lumini, video proiector): 600 euro
Regie: 250 euro
Scenografie(realizare schiță decor, materiale necesare): 300 euro
Costume echipă: 200 euro
Costume participanți: 350 euro
Consumabile(obiecte pentru exercițiile zilnice, mici premii hand made pentru participanți, diplome de participare, etc.): 300 euro
Transport: 200 euro
Diurnă(câte o masă pe zi pentru fiecare membru al echipei):500euro
Cheltuieli neprevăzute: 300 euro
Total: 3000 euro

*Toate sumele sunt calculate pentru perioada integrală a proiectului(1 septembrie – 1 octombrie) și includ atât proiectul de teatru, cât și pe cel de film.
*Toate materialele care se vor cumpăra, fie vor rămâne în patrimoniul spitalului, fie vor putea fi date pacienților spre păstrare.
**Link-ul de unde pot fi descărcate materialele cu date despre membrii echipei(CV-uri, biografii, fotografii proiecte de teatru și film):http://wtrns.fr/191vSRYSrajS80

Link personal Diana Buluga